Bijna elke student heeft wel een telefoonabonnement. Neem je liever een losse telefoon met sim-only of wil jij elk jaar het nieuwste toestel? Er zijn veel verschillende zaken om rekening mee te houden als je een nieuw abonnement afsluit. Wij geven je 5 tips voor het afsluiten van een nieuw telefoonabonnement.

Bekijk en bereken je verbruik

Ga eens na hoeveel je gebruikt aan minuten, smsjes en mb’s. In veel gevallen worden belminuten en smsjes bij elkaar genomen in een telefoonabonnement en kies je apart je internetbundel. Zit je nog altijd op wifi, zowel thuis als op je werk? Dan heb je misschien minder mb’s nodig dan wat je nu hebt. Check vooral ook of je elke maand minuten of mb’s over hebt.

Ga na of je meer op je telefoon zou willen doen maar dat nu niet doet vanwege je huidige abonnement. Hoeveel denk je dat je nodig hebt, hoeveel wil je doen en hoeveel heb je dus daadwerkelijk nodig? Het is bij de meeste providers makkelijk om in mb’s en minuten ‘omhoog’ te gaan gedurende je contract. Het verlagen van je gekozen bundel is helaas minder makkelijk.

Controleer je vorige facturen

Weet jij precies hoeveel je elke maand uitgeeft aan je telefoonabonnement? Misschien zit je wel elke maand boven je reguliere kosten of betaal je standaard te veel. Betaal je nog voor extra bundels voor bellen in het buitenland of vul jij elke keer je mb’s aan? Of zou je dit juist nodig hebben omdat je nu elke keer veel meer voldoet dan dat je in eerste instantie had gedacht?

Het is goed om te kijken hoeveel je in de afgelopen 2 jaar hebt uitgegeven en om dan een gemiddelde per maand te berekenen. Bedenk ook hoeveel je wenst uit te geven en wat realistisch is: de nieuwste telefoon met onbeperkt internet & bellen is jammer genoeg niet haalbaar voor €20,- per maand.

Check de verschillende providers

Er zijn vast meer providers dan je denkt. Ben jij al jaren klant bij een bepaalde provider maar zit hier eigenlijk geen voordeel aan? Bel eens met de klantenservice om te kijken of je bijvoorbeeld nu al kunt verlengen en of hier een voordeel aan zit. Vraag je vrienden en familie bij welke provider zij zitten en hoe dit bevalt.

In veel gevallen is wisselen van provider voordelig, maar prijs zegt natuurlijk niet alles. Bij de wat ‘duurdere’ providers betaal je ook voor een altijd bereikbare klantenservice, winkels waar je naartoe kunt en fijne voorwaarden m.b.t. garantie, vervangend toestel of bijvoorbeeld het overzetten van data.

Bedenk voor welke telefoon je gaat

Kijk ook hierbij goed om je heen en vraag vrienden en familie wat voor telefoon ze hebben en hoe deze bevalt. Ben jij een échte Apple fan of absoluut niet? Misschien is het juist goed om eens van telefoonmerk over te stappen en te kijken naar een voordelig alternatief voor wat je nu gebruikt.

Daarnaast is het erg belangrijk om na te gaan waar jij je telefoon het meest voor gebruikt. Ben je een Snapchat queen of maak je elke dag selfies voor Insta? Kies dan vooral ook voor een goede camera. Gebruik je jouw telefoon ook om bijvoorbeeld video’s te bekijken of het nieuws te volgen? Misschien wil je dan een wat groter scherm. Je kunt ook kiezen voor een refurbished telefoon, waar ook gewoon garantie op zit.

Bekijk de verschillende abonnementsvormen

Je weet je verbruik, je weet wat je kunt en wilt betalen en voor welke provider je kiest en hebt onderzocht welke telefoon het gaat worden. Het belangrijkste is gedaan, alleen is het nu nog kritisch kijken naar de abonnementsvorm. Kies je voor sim-only en koop je de telefoon los? Of betaal je een deel van de telefoon al bij het afsluiten van het abonnement? Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle extra kosten. Wees je ervan bewust dat je bij bepaalde maandelijkse abonnementskosten en een bepaalde telefoonprijs te maken kunt krijgen met een BKR registratie. Geld lenen kost tenslotte geld én op welke manier dan ook; de kosten voor je toestel dien je altijd te voldoen. Of dit nou per maand is of in één keer.

De contractsduur van je abonnement is ook belangrijk. Ga je voor 2 jaar en betaal je iets minder, of weet je nu al dat je volgend jaar misschien wilt switchen of overstapt naar een sim-only abonnement? Er zijn ook providers waarbij je elke maand kunt opzeggen. Hierdoor betaal je iets meer dan een contract met langere looptijd, maar daardoor is het wel flexibeler en kun je makkelijker veranderen van provider.

Verdiep je in welk abonnement je nu hebt, hoe het zit met de bijbetaling en BKR registratie en hoe lang je ergens ‘aan vast’ wilt zitten. Voor meer informatie over een sim-only abonnement of voor het afbetalen van je toestel in het maandbedrag kun je naar de website van de provider waar je voor hebt gekozen.