Bij Kamernet kun je simpel en snel zelf contact leggen met ontzettend veel huisgenoten en verhuurders. Het grootste deel van deze verhuurders is legitiem, betrouwbaar en heeft goede bedoelingen. Helaas bestaat er een kleine groep die misbruik wil maken van het vertrouwen dat mensen in Kamernet hebben. Deze groep mensen noemen wij scammers en in dit artikel willen wij je op de hoogte brengen wat scammers precies zijn, hoe je ze kunt herkennen, wat wij doen om ze voor te zijn en hoe je moet handelen als je in contact komt met een scammer.
Hoe herken ik een scammer?
Een scammer op Kamernet is een persoon die misbruik wilt maken van de mensen die een (snel) een kamer willen vinden. Het is een vorm van online oplichterij waarbij fraudeurs proberen je een som geld afhandig te maken onder valse voorwendselen. De persoon biedt doorgaans een woning aan op een toplocatie voor een goede prijs. Een scammer kun je aan de volgende punten herkennen:
- Het gaat altijd om een verhuurder die in het buitenland zit
- De oplichter vraagt je om de borg (+ wellicht enkele maanden huur) vooraf te betalen, nog zonder dat je de woning hebt bekeken
- Het overmaken het geld moet via Western Union, MoneyGram of Airbnb. Ook komt het voor dat ze vragen je geld op te sturen via TNT of UPS. Ze kiezen hiervoor omdat het ontvangen van geld vrij anoniem kan via deze kanalen
- De oplichter vraagt je altijd gelijk om verder te communiceren via e-mail en/of Skype, in plaats van Kamernet
- De oplichter gaat niet goed in op de vragen die je stelt
- De oplichter spreekt slecht Nederlands (alsof het door een zoekmachine is vertaald) of stapt over naar Engels
Wat kan ik doen tegen scammers?
Het kan soms voorkomen dat echte, oprechte verhuurders vooraf om borg vragen of het contact ergens anders wilt voortzetten. Het gaat dan vaak om een combinatie van de bovenstaande kenmerken. Handel daarom altijd met de onderstaande tips in gedachte:
- Laat je gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo
- Wees alert met verhuurders uit het buitenland en gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union, Airbnb of MoneyGram
- Geef nooit op voorhand een kopie van je identiteitsbewijs – hier kan misbruik van worden gemaakt
- Stel altijd een huurovereenkomst op en betaal nooit zonder dat deze is ondertekend
- Heb jij twijfels? Maak altijd een misbruik melding!
Op Kamernet kun je op drie plaatsen een misbruik melding doen, bij advertenties, bij profielen en bij conversaties. Iedere melding van misbruik wordt geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet. Zo zien wij ook meteen of er al meerdere meldingen zijn gedaan en welke actie daarop is ondernomen. Wanneer er inderdaad sprake is van misbruik wordt de advertentie en/of de misbruiker direct verwijderd van Kamernet.nl. Tevens worden de gegevens van de misbruiker geregistreerd zodat hij of zij zich niet opnieuw kan registreren met die gegevens. Verder is het afhankelijk van de situatie welke acties er nog meer worden ondernomen door Kamernet.
Wat doet Kamernet tegen scammers?
Om scammers te voorkomen, neemt Kamernet preventieve stappen door alle inhoud op de website te screenen. Er is een speciaal team die elke advertentie, elk nieuw account en elke wijziging in beide screent. Dit team blokkeert veel accounts waardoor het grootste deel van potentiële scammers niet online komen te staan. Daarnaast heeft Kamernet de IP adressen van bepaalde regio’s geblokkeerd, dit zijn regio’s waar veel scam meldingen vandaan komen. Deze personen hebben dus geen toegang tot Kamernet. Helaas weten enkele oplichters de screening, vaak na een aantal keer, te omzeilen. Daarom wordt iedere melding van misbruik geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet. Zo zien wij ook meteen of er al meerdere meldingen zijn gedaan en welke actie daarop is ondernomen. Wanneer er inderdaad sprake is van misbruik wordt de advertentie en/of de misbruiker direct verwijderd van Kamernet.nl. We passen de naam aan naar ‘BLOCKED USER’ om aan te geven dat het om een geblokkeerd account gaat.Tevens worden de gegevens van de misbruiker geregistreerd zodat hij of zij zich niet opnieuw kan registreren met die gegevens.
Ik ben opgelicht door een scammer, wat moet ik nu doen?
Wij hopen dat dit niet zal gebeuren na het lezen van de bovenstaande tips, maar het zou kunnen dat je ze te laat hebt gezien. Wanneer je oplichting of ander misbruik hebt geconstateerd of je bent gedupeerd, dan kan je hier aangifte van doen bij de politie. Dit moet je echt zelf doen en kan Kamernet.nl niet voor je doen. Je kan wel een kopie van je aangifte aan ons opsturen, zodat wij ervan op de hoogte zijn dat er aangifte is gedaan. Hier lees je meer over hoe je aangifte kunt doen over internetoplichting.
Je kunt ook op onze support pagina kijken voor meer informatie en tips tegen scammers op Kamernet. Bekijk hier hoe je Kamernet kunt bereiken en hoe je een misbruik melding moet maken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.