Den Haag, 13 april 2012 – Het hoogseizoen op de kamermarkt staat weer voor de deur. Studenten en aankomende studenten gaan in de komende maanden massaal op zoek naar een kamer. Reden voor Kamernet.nl om verhuurders te vragen of zij tijdens het hoogseizoen kritischer zijn bij het selecteren van een nieuwe huurder, omdat ze immers meer keuze hebben. Slechts 22 procent van de verhuurders zegt in deze periode kritischer te zijn, waar dat anderhalf jaar geleden nog 82 procent was. De eerste indruk is nog steeds het belangrijkste criterium voor verhuurders.

In september 2010 waren de opleiding (41 procent) en eerste indruk (40 procent) voor verhuurders de belangrijkste criteria om een huurder te selecteren. Nu weegt voor 68 procent van de verhuurders de eerste indruk het zwaarst, en is de opleiding voor maar 8 procent het belangrijkst.

Snel contact opnemen en op tijd komen is voor veel verhuurders ook belangrijker geworden. Anderhalf jaar geleden was dat voor 6 procent van de verhuurders van belang, nu is dat voor meer dan 15 procent van de verhuurders belangrijk.

“We zien dat studenten vaak pas in juli en augustus beginnen met zoeken. Dat is zonde, want in de maanden ervoor maken ze veel meer kans”, zegt Angela van Stokkom, business manager Kamernet.nl. “Verhuurders geven nu vooraf aan het hoogseizoen aan dat ze minder kritisch zijn. Vorige keer hebben we de vraag aan het einde van het hoogseizoen gesteld en zien we dus ook dat ze veel kritischer zijn.”

Hoogseizoen op de kamermarkt
Ieder jaar is het kameraanbod in mei en juni het grootst, met in juni het hoogtepunt. Deze periode van het jaar is de meest gunstige periode wanneer je op zoek bent naar een kamer. Het aanbod is groot en de gemiddelde huurprijs van dat aanbod is relatief laag. In juli komt al snel een ommekeer en stijgt de gemiddelde huurprijs en daalt het kameraanbod.

resultaten